Vedtekter
§ 1 Foretaket
Foretakets navn er Kystlinjen VA SA og er et samvirkeforetak.
§ 2 Forretningskontor
Foretaket har sitt forretningskontor i Vestby kommune.
§ 3 Formål
Foretakets formål er å bygge ut, eie og drive et vann- og avløpsanlegg med tilhørende tekniske installasjoner for medlemmer Anlegget skal levere drikkevann fra det kommunale vannledningsnett og føre avløp til kommunalt avløpsnett. Anlegget skal betjene medlemmenes eiendommer på strekningen Hulvika – Hvitsten – Pyttskog og naturlig tilstøtende områder. Foretaket har ikke erverv/økonomisk virksomhet som formål
§ 4 Medlemskap
Alle som eier og/eller fester eiendom og/eller er grunneiere på strekningen Hulvika – Hvitsten – Pyttskog eller i naturlig tilstøtende områder kan bli medlem. Hvert medlemskap knyttes til en separat eiendom/matrikkelenhet. Styret avgjør søknad om medlemskap
§ 5 Andelsinnskudd
Stifterne plikter ikke å gjøre andelsinnskudd ved stiftelsen. Nye medlemmer plikter ikke å betale andelsinnskudd.
§ 6a Foretakets plikter og rettigheter ved etablering av nye tilkoblinger
Etter avtale leveres vann og avløp via Kystlinjens ledningsnett fra et kommunalt påkoblingspunkt og frem til det kobles på det innvendige røropplegget.
Foretaket har ansvar for kommunale søknader og ferdigattest ved at arbeide utføres i henhold til tekniske og faglige normer gjennom foretakets avtaleleverandører.
Foretaket plikter å avklare eventuelle grunneierforhold som berøres ved etableringen.
§ 6b Medlemmets plikter og rettigheter ved etablering/tilkobling
Medlemmet har ansvar for at det innvendige røropplegget er klargjort for tilkobling og at tilkoblingspunktet er-/blir frostsikret.
Eierskapet av leveransen overføres til medlemmet/eiendommen fra Foretaket og dets avtalepartnere etter at anlegget er overlevert. Grensepunktet er fra og med påkoblingspunktet på hovedledning til og med tilkoblingspunktet for det innvendige røropplegget.
Bestemmelser som gjelder for leverte anlegg som ikke er tatt i bruk.
Ferdigstillelse fra pumpestasjon til og med tilkoblingspunktet for det innvendige røropplegget er medlemmets ansvar og skal utføres på en forskriftsmessig måte i henhold til tekniske og faglige normer.
Medlemmet har selv ansvar for at nødvendige kommunale godkjenninger, for tilkobling av kommunalt vann og avløp, er ivaretatt.
Før anlegget kan tas i bruk skal det kontrolleres og godkjennes av Foretaket.
§ 7a Foretakets rettigheter og plikter ved drift av anlegget
Foretaket plikter å drifte og vedlikeholde hovedledningsnettet, samt å utføre periodisk kontroll av kvernpumpene.
Etter overføring av eierskapet er Foretaket fortsatt ansvarlig for at de tekniske spesifikasjonene overholdes.
Styret vil kunne fatte vedtak om plombering av medlemmets anlegg ved mislighold:
- Ved mislighold som fører til belastning og destabilisering av Kystlinjens anlegg
- Dersom et medlem ikke betaler avtalt investeringsbidrag eller årlig. medlemskontingent/driftsbidrag
Kostnaden til plombering og eventuell gjenåpning bæres av medlemmet og må være innbetalt til Kystlinjen før anlegget gjenåpnes.
- Gebyr for stenging tilsvarer dobbel medlemskontingent på stengningstidspunktet og det samme gjelder for gjenåpning, det vil si dobbel medlemskontingent på åpningstidspunkt.
- Blir ikke stengningsgebyret betalt i forbindelse med stenging vil dette gebyret bli beregnet basert på medlemskontingenten på åpningstidspunktet.
§ 7b Medlemmets rettigheter og plikter ved drift av anlegget
Medlemmene plikter å betale en årlig medlemskontingent som fastsettes av Årsmøtet, etter anbefaling fra Styret.
Medlemmet leverer og bekoster strøm til egen kvernpumpe og til eventuelle varmekabler på egen stikkledning.
Foretaket tar hånd om en årlig kontroll på alle kvernpumper. Det enkelte medlem er forpliktet til å legge til rette for slik kontroll og kan ikke motsette seg at den blir gjennomført. Den årlige medlemskontingenten til Kystlinjen dekker kostnaden til årlig kontroll.
Alle reparasjoner utført på medlemmets kvernpumpe og stikkledning med tilhørende utstyr, belastes det enkelte medlem. Unntatt er service/reparasjon ved funksjonsfeil under garantitiden, eller andre forhold forårsaket av Foretakets anlegg.
Oppstår det behov for større reparasjon/utskifting av kvernpumpe eller stikkledning med tilhørende utstyr, plikter medlemmet å innhente skriftlig godkjenning fra foretakets styre før arbeidet utføres. Utføres arbeidet av Foretakets samarbeidspartner på drift og vedlikehold, kreves ikke skriftlig godkjenning.
Eierforholdet til kvernpumpe og stikkledning bør meldes til eiers forsikringsselskap.
Medlemmene aksepterer også at drifts- og vedlikeholdsarbeider kan foretas på deres eiendom uten vederlag. Ved eventuell skade på medlemmets eiendom eller eiendeler, fastsettes foretakets erstatningsplikt ved skjønn etter prosedyrene i §17 dersom frivillig avtale ikke kommer i stand.
En eventuell plombering av anlegget på grunn av mislighold vil ikke frita medlemmet fra å betale utestående investeringstilskudd eller årlig medlemskontingent /driftsbidrag.
Medlemmene har ellers slike rettigheter og plikter som kommer frem av Samvirkeloven
§ 8 Foretakets organ og myndighetsområder
1. Styret
Foretaket ledes av et styre og forpliktes ved underskrift av styret i fellesskap.
Alle medlemmer som har betalt sine forpliktelser er valgbare.
Styret består av 3-5 medlemmer og 1-2 varamedlemmer. Styreleder velges særskilt blant disse.
Dersom varamedlemmer innkalles til styremøter og styret er fulltallig, møter varamedlemmer med forslags- og talerett, men uten stemmerett.
Styreleder velges for ett år. De øvrige styremedlemmene velges for to år. Varamedlemmene velges for ett år.
Styret er ansvarlig for foretakets daglige drift, og at driften er i samsvar med vedtektene og skal iverksette årsmøtets bestemmelser.
- Styret kan sette bort oppgaver til daglig drift til ekstern tjenesteyter.
- Styret oppnevner etter behov komiteer/utvalg personer for spesielle oppgaver og utarbeide instruks for disse.
- Styret administrerer og fører nødvendig kontroll med foretakets økonomi i henhold til de til enhver tid gjeldende instrukser og bestemmelser.
- Styret skal holde møte når lederen forlanger det eller et flertall av styremedlemmene forlanger det.
- Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet teller lederens stemme dobbelt.
Styret skal føre protokoll for hvert møte, og holde medlemmene jevnlig informert og oppdatert.
2. Årsmøte
Årsmøtet er foretakets øverste myndighet. Det skal som minimum holdes ett årsmøte pr. år innen utgangen av juni. Innkallingen til årsmøtet skal minst inneholde styrets virksomhetsrapport, regnskap, budsjett, forslag til medlemsavgift og saksliste for årsmøtet. Varsel om dato for årsmøte skal sendes medlemmene senest 6 uker før årsmøtet. Forslag til årsmøtet må foreligge 4 uker før årsmøtet, og papirene til årsmøtet skal sendes til medlemmene innen 1 uke før årsmøtet.
Årsmøtet skal behandle:
- Godkjenning av innkalling og dagsorden
- Valg av møteleder, referent og 2 medlemmer til å underskrive protokollen
- Styrets virksomhetsrapport
- Regnskap, budsjett og medlemskontingentens størrelse
- Valg av styreleder og styremedlemmer etter innstilling fra valgkomiteen.
- Valg av valgkomite, etter innstilling fra valgkomiteen
- Valg av revisor
- Fastsette størrelsen på styrehonorarer og eventuell kompensasjon til medlemmer som har gjort innsats for foretaket
- Innkomne saker (Innkomne saker som påvirker andre punkter kan behandles i sammenheng med disse)
Styret kan innkalle til ekstraordinært årsmøte. Det samme kan et antall medlemmer som utgjør minst 1/3 av det totale antall medlemmer i foretaket. Styret innkaller til ekstraordinært årsmøte med minst 14 dagers varsel.
§ 9 Valgkomite – prosedyre for valg av styre
Årsmøtet skal velge en valgkomite bestående av to medlemmer. I tillegg utser styret en representant fra styret til komiteen. Disse tre skal innhente forslag til styremedlemmer og legge frem et begrunnet forslag for styret senest 5 uker før Årsmøte. Medlemmene kan fremme forslag til valgkomiteen, eller som benkeforslag på Årsmøte. Dersom forslag ikke er inkludert i valgkomiteens forslag, kan forslaget legges frem for Årsmøtet samtidig med valgkomiteens forslag. Årsmøte stemmer over forslagene person for person. Valgkomiteen skal fremme forslag på styreleder.
§ 10 Overdragelse av andeler
En andel kan ikke overdras separat. Den skal overdras sammen med den eiendommen den tilhører og kan ikke skilles fra denne. Styret skal uten ugrunnet opphold ha beskjed når andel og eiendom er Overdratt. Ved eierskifte plikter selger/ eier / medlemmet å gi Kystlinjen VA SA kontaktinformasjon til ny eier.
§ 11 Innmelding og utmelding av medlemmer
Nye medlemmer tas opp etter skriftlig søknad. Styret vurderer søknaden i lys av kapasiteten i anlegget og har fullmakt til å godkjenne eller forkaste søknaden. Søknaden må fremlegges for årsmøtet dersom den betinger vesentlige investeringer utover tilkobling til eksisterende anlegg.
Det enkelte medlem plikter å dekke sin del av den ideelle utbyggingskostnaden for utbygging av vann og avløpsanlegget.
Et medlem kan melde seg ut med 3 måneders varsel, innenfor rammene av offentlig regelverk. Ved utmelding vil anlegget frakobles. Hvis et medlem melder seg ut av foretaket, tilfaller innbetalt investeringstilskudd foretaket og kostnaden for frakopling belastes medlemmet. Ved en eventuell senere tilkobling til anlegget belastes medlemmet for kostnaden ved dette.
§ 12 Økonomiske forhold
Foretaket skal drives på selvkost-basis. Målsetningen er ikke å drive med økonomisk overskudd.
Medlemmene plikter å betale en årlig medlemskontingent for å dekke driftsutgifter, investeringer/oppgraderinger og vedlikehold. Medlemskontingenten dekker rimelige avsetninger til fremtidige og uforutsette utgifter. Styret kan differensiere medlemskontingenten dersom det er rimelig ut fra den nytte medlemmer har av foretakets tjenester og forholdene ellers.
Beslutning om endring i foretakets økonomiske forpliktelser, som opptak av lån, yte kreditt, foreta større investeringer ut over styrets fullmakter, krever 2/3 flertall på årsmøtet. Forslag til slike økonomiske forhold må, for å kunne behandles av årsmøtet være nevnt i innkallingen.
Dersom foretaket har overskudd ved årets utgang, skal midlene avsettes til fond for vedlikehold av anlegget. Dersom foretaket har underskudd, skal dette dekkes av medlemmene.
§ 13 Vedtektsendring
Forslag til vedtektsendringer må, for å kunne behandles av årsmøtet, være nevnt i innkallingen. Vedtektsendringer krever tilslutning fra minst 2/3 av de fremmøtte på årsmøtet.
§ 14 Forretningsfører
Årsmøtet avgjør om det skal engasjeres forretningsfører. Avgjørelsen gjøres etter innstilling fra styret.
§ 15 Utestegning
Medlem kan utestenges når det har krenket foretaket ved vesentlig mislighold eller når tungtveiende grunner ellers tilsier utestengning. Vedtak fattes av årsmøtet etter at forslag om utestenging har vært nevnt i innkallingen. Vedtak om utestenging krever tilslutning fra minst 2/3 av de fremmøtte på årsmøtet. Et evt. investeringstilskudd som er innbetalt av det utestengte medlemmet tilfaller foretaket.
§ 16 Oppløsning av foretaket
Forslag om oppløsning av foretaket må fremsettes minst én måned før innkalling til årsmøtet. Vedtak om oppløsning av foretaket krever minst 2/3 flertall på ordinært årsmøte, med minst 2/3 av medlemmene til stede. Møter det færre, må forslaget opp på nytt årsmøte. Forslaget kan da vedtas med 2/3 flertall av de medlemmer som er til stede.
Ved oppløsning av foretaket skal all gjeld betales. Deretter skal eventuelle gjenværende midler tilfalle foretakets formål. Medlemmene har ikke krav på utdeling ved oppløsning av foretaket.
§ 17 Tvisteløsning
Tvist mellom medlemmene eller mellom et medlem og foretaket skal først søkes løst ved forhandlinger. Fører slike forhandlinger ikke fram, skal tvisten avgjøres av en tvistenemd bestående av tre medlemmer. Partene velger et medlem hver. Disse to medlemmene velger deretter det tredje medlemmet, som skal være leder av tvistenemden. Tvistenemden skal ved alminnelig flertall avgjøre tvisten. Dersom man ikke klarer å enes om valg av det tredje medlemmet av tvistenemden innen 14 dager etter at de to første har startet forhandlinger om dette, bringes saken inn for ordinær domstolsbehandling Follo Tingrett
